طواف نساء از اعمال حج و عمره مفرده است که مذاهب اسلامی در آن اختلافنظر دارند. امامیه طواف نساء را یکی از اقسام طواف واجب میداند که با انجام آن، زنان و عقد آنها بر مردان محرم، حلال میشود و بالعکس
؛ اهل سنت طواف مشروع را سه نوع میدانند: طواف قدوم، زیارت و وداع. در منابع فقهی آنان هیچ ذکری از طواف نساء نشده است و معتقدند پس از طواف زیارت همه چیز حتی زنان بر محرم حلال میشود. امامیه در مشروعیت طوافهای مذکور با اهل سنت اتفاقنظر دارند، علاوه بر آن به مشروعیت طواف نساء قائل هستند و آن را یکی از اعمال واجب غیر رکنی و یکی از محللها در حج و عمره مفرده میدانند. در این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی به بررسی اقسام حج و طواف از منظر مذاهب اسلامی پرداخته میشود، سپس با بررسی ادله فقهای شیعه پیرامون طواف نساء، مشروعیت و وجوب آن ثابت میگردد. در پایان، با بررسی واقعه حجةالوداع، تنها سند و مدرک سنت نبوی که مورد قبول همه مذاهب اسلامی است، حقانیت ادعای شیعه بر مشروعیت طواف نساء ثابت میشود.